Rewalidacja indywidualna
Rewalidacja indywidualna oznacza dążenie do przywrócenia dziecku upośledzonemu pełnej sprawności, w tym przypadku intelektualnej, społecznej itd. Zatem zadaniem rewalidacji jest przywrócenie osobie upośledzonej możliwości uczestniczenia i przygotowania do funkcjonowania w życiu społecznym.
Rewalidacja indywidualna jest podstawową formą specjalistycznej pomocy dziecku upośledzonemu, które ma trudności w opanowaniu materiału nauczania oraz w nawiązywaniu kontaktów społecznych, z powodu różnych zaburzeń i wad. Są to zajęcia wspierające proces nauczania specjalnego, których zadaniem jest wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym, psychoruchowym, spowodowanych zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi, bądź niesprzyjającymi warunkami rodzinnymi i środowiskowymi.
W trakcie rewalidacji indywidualnej terapeuta może w bardziej indywidualnym kontakcie popracować z dzieckiem nad korekcją, zastępowaniem lub kompensowaniem jego braków, gdyż często pozostaje ono na niższym poziomie rozwoju poznawczego w stosunku do swoich rówieśników. Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest zatem stymulowanie tych właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w zajęciach szkolnych z jego zdrowymi rówieśnikami.
ZASADY PRACY Z UCZNIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM:
- zasada indywidualizacji,
- zasada poglądowości,
- zasada kompensacji zaburzeń,
- zasadą maksymalnego wyćwiczenia funkcji opóźnionych w rozwoju,
- zasada stopniowania trudności,
- zasada systematyczności,
- zasada utrwalania.
Uczeń, bez względu na jego zaburzenia, deficyty, poziom intelektualny i wady fizyczne, musi mieć poczucie akceptacji własnej osoby. To pozwoli zrozumieć mu, że włożony wysiłek służy konkretnym celom i przyniesie oczekiwane rezultaty. Takie podejście umożliwi stworzenie sytuacji, w które uczeń i terapeuta będą partnerami dążącymi ku wspólnemu celowi.
- Zajęcia rewalidacji indywidualnej organizuje się dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego itp.
- Zajęcia są prowadzone indywidualnie z każdym uczniem.
- Zajęcia prowadzi pedagog szkolny posiadający kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki.
- Dla każdego ucznia uczęszczającego na zajęcia rewalidacji indywidualnej zespół tworzy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, na podstawie którego udzielana jest pomoc - dostosowana do możliwości intelektualnych ucznia, jak również uwzględniająca różnorodność środków dydaktycznych i metod.