ZSCKR w Sejnach

Młodzież ZSCKR Sejny w Grecji
lista wpisów

obrazek

Druga połowa października dla części naszych uczniów i nauczycieli minęła na pobycie w piękniej Grecji. 31-osobowa grupa młodzieży pod opieką pań Iwony Rapczyńskiej, Doroty Tomczyk i Marty Wichert oraz pana Jerzego Czarkowskiego wzięła udział w projekcie unijnym „Kompetencje kluczowe – nasza droga do kariery”. Pilotem wyprawy, przewodnikiem i animatorem była pani Maria Witek. Do Grecji udano się komfortowym autokarem, który codziennie był wykorzystywany jako środek transportu, a w czasach pandemii był też najbezpieczniejszy, jeśli chodzi o ograniczenie kontaktu z innymi.

Projekt skupiał się na jak najszerszym rozwinięciu wielu kompetencji kluczowych do rozwoju młodych ludzi i zwiększeniu ich szans na lepszy start w życie. Rozwijane kompetencje to:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
  • kompetencje cyfrowe,
  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,
  • kompetencje obywatelskie,
  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Największy nacisk położony został na rozwój powyższych kompetencji oraz poprawę sprawności komunikacji interpersonalnej i uświadomienie uczestnikom ważności samorozwoju.

Zapraszamy na przypomnienie relacji uczestników z poszczególnych dni w Grecji!

Dzień pierwszy

Dziś rozpoczynamy przygodę z Grecją. 31 uczniów i 4 nauczycieli przez najbliższe 2 tygodnie bierze udział w projekcie "Kompetencje kluczowe - nasza droga do kariery". Zakwaterowanie w hotelu i pierwszy spacer na plażę za nami!

Dzień drugi

Drugi dzień w Grecji upłynął na zajęciach w szkole partnerskiej. Jedna grupa młodzieży pracowała na warsztatach z dziennikarzem lokalnej gazety dotyczących pisania artykułów, a druga uczyła się greckiego tańca zorba i zaliczyła zajęcia z robotyki. Był też czas na małe zakupy na lokalnym targu, a nawet na poznawanie składników tradycyjnych greckich dań podczas gry kulinarnej. Wieczorem obowiązkowo trzeba było zaliczyć spacer brzegiem morza.

Dzień trzeci

Dziś młodzież zwiedziła ruiny zamku w Platamonas, utrwaliła wiedzę o 12 bogach olimpijskich i szkoliła się z tworzenia i obróbki filmów. Przed obiadem zdążyła zaliczyć kąpiel w morzu, a po sjeście pojechała na wycieczkę do uroczego kamiennego miasteczka Stary Panteleimon.

Dzień czwarty

Rano nasi uczniowie mieli zajęcia w szkole partnerskiej na temat tradycji krajów europejskich. Dowiedzieli się m.in., jak Grecy celebrują wesela, święta wielkanocne i bożonarodzeniowe. Młodzież polska znalazła również czas na gry zespołowe z greckimi uczniami. Po obiedzie uczestnicy projektu udali się na wycieczkę do wąwozu rzeki Enipeas na zboczu masywu Olimp, gdzie zobaczyli przepiękne Wodospady Zeusa i Wanny Afrodyty. To był bardzo intensywny dzień pełen wrażeń!

Dzień piąty

Dziś nasi uczniowie popłynęli statkiem na wyspę Skiatos. Zwiedzanie, kąpiel w przejrzystym Morzu Egejskim, plażowanie, a na statku tańce i zabawa z Grekami to główne atrakcje dnia. Przy okazji realizowano zajęcia z fotografowania.

Dzień szósty

Dziś nasi uczniowie odwiedzili przepiękne miejsce - greckie Meteory. Są to klasztory prawosławne umiejscowione na szczytach skał. Zwiedzający zachwycali się tym niezwykłym zabytkiem i zrobili mnóstwo pięknych zdjęć. Odwiedzili też miejsce, w którym pisze się ikony i poznali technikę ich tworzenia. Po obiedzie odbyła się debata na temat możliwości, jakie daje Unia Europejska młodym ludziom.

Dzień siódmy

Niedziela w Grecji upłynęła głównie na odpoczynku, ale były też atrakcje. Najpierw występ zespołu ludowego z Łowicza, a później gra terenowa z zadaniami "Godzina sztuki". Młodzież kształciła dziś kompetencje społeczne i w zakresie uczenia się. Pomogło w tym studium metod edukacji nieformalnej i ich wykorzystywania w pracy.

Dzień ósmy

Dzień rozpoczął się od wizyty w lokalnej winiarni, gdzie uczestnicy projektu poznali sposoby produkcji win. Zajęcia zrealizowano we współpracy ze szkołą partnerską. Po południu młodzież bawiła się podczas gry, tworząc słowniczek polsko-grecki, a wieczorem wręczono nagrody najlepszej ekipie, która wygrała wczorajszą grę terenową.

Dzień dziewiąty

Dzisiejszy dzień uczestnicy rozpoczęli od sondy społecznej przeprowadzonej wśród społeczności lokalnej w miasteczku Leptokaria. Kształcili w ten sposób kompetencje obywatelskie. Był też czas na spacer po tej urokliwej miejscowości. Po południu młodzież udała się na wycieczkę edukacyjną do miejsca, gdzie produkowany jest ser feta, a później do oliwiarni.

Dzień dziesiąty

Dzisiejszy dzień rozpoczął się rozgrywkami pomiędzy patrolami. Zajęcia na temat krajów europejskich były dobrym pretekstem do przekazania wiedzy na temat sposobów szybkiego czytania i efektywnego uczenia się. Teleturniej "Historia nie-Znana" i kalambury "Jakim państwem jestem?" rozgrzały emocje uczestników projektu. Popołudnie młodzież spędziła w szkole partnerskiej na zajęciach tanecznych i kulinarnych, w dalszym ciągu poznając tradycje Grecji.

Dzień jedenasty

Uczestnicy projektu wzięli udział w zajęciach "Poznaj swoje mocne i słabe strony" oraz w burzy mózgów "Wspólne korzenie sztuki".

Dzień dwunasty i ostatni

Oprócz ostatnich zajęć projektowych, najważniejszym punktem dnia było rozdanie certyfikatów potwierdzających udział w projekcie oraz podsumowanie rozgrywek między patrolami. I miejsce i najlepsze nagrody zgarnął patrol Meserszmity. Drugi był patrol Elity, trzeci - Skarpety w sandałach, a czwarty - Koksy. Czempiony i Bojowi zdobyli tyle samo punktów i zajęli V miejsce. Wszyscy otrzymali upominki. Nad ranem wyruszymy w powrotną podróż do Sejn.

Podsumowując udział w projekcie, możemy śmiało stwierdzić, że cele zostały z pewnością osiągnięte. Młodzież wróciła nie tylko z nowymi umiejętnościami i wiedzą, ale też z pięknymi wspomnieniami.

GALERIA ZDJĘĆ

Marta Wichert
wtorek, 2 listopada 2021

Projekt jest realizowany w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”
finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego