ZSCKR w Sejnach

Zajęcia nt. stresu i uważności
lista wpisów

obrazek

W dniach 20-24 listopada wychowawcy trzech klas kończących edukację przeprowadzili z uczniami zajęcia dotyczące stresu oraz uważności. Zajęcia odbyły się w ramach programu Szkoła Myślenia Pozytywnego. Zadanie to zostało zrealizowane w klasach: III BB (szkoła branżowa I stopnia), V PT i V BT (technikum).

Wychowawcy rozpoczęli zajęcia od wyjaśnienia pojęcia stresu. Uczniowie podawali przykłady sytuacji, w których odczuwają stres. Następnie w grupach wykonali ćwiczenie „Maska stresu”. Wychowawczynie podsumowały ich pracę, wyjaśniając, że stres jest zjawiskiem naturalnym, jednak może mieć charakter negatywny (szkodliwy) albo pozytywny (stymulujący).

Kolejnym krokiem była burza mózgów, podczas której uczestnicy zajęć stworzyli plakaty nt. oznak stresu. Wychowawcy uzupełnili wypowiedzi uczniów, dzieląc wymienione oznaki stresu na cztery kategorie - fizjologiczne, emocjonalne, dotyczące zachowania oraz sprawności myślenia.

Po krótkiej refleksji nad tym, czy wszyscy podobnie reagują na różne sytuacje stresowe, odbyła się dyskusja na temat sposobów rozładowywania stresu. Wychowawcy omówili tu zagadnienie uważności (ang. mindfulness) - techniki sprzyjającej podniesieniu umiejętności umysłu i pozwalającej na świadome skupienie uwagi oraz redukcję stresu. Zachęcali młodzież do praktykowania uważności, która wzmacnia system odpornościowy, poprawia nastrój i przyczynia się do pozytywnego nastawienia do siebie i innych.

Na zakończenie wychowawcy zaproponowali wykonanie ćwiczenia pomagającego w zniwelowaniu stresu.

Zastosowanie przez wychowawców pozytywnych wzmocnień przyczyniło się do wzrostu otwartości i zaangażowania młodzieży w zajęcia, pozwoliło uzyskać wiele odpowiedzi na postawione pytania. Dowartościowanie uczniów wpłynęło pozytywnie na atmosferę w klasie.

Aneta Kisiel, Iwona Rapczyńska, Katarzyna Przezwicka
poniedziałek, 27 listopada 2023